Het Pokémonkaartenspel – Hoe speel je het spel van Pokemon nou eigenlijk? Uitleg

Het Pokémonkaartenspel – Hoe speel je het spel van Pokemon nou eigenlijk? Uitleg

Afgelopen februari bestaat Pokémon 25 jaar. Van de welbekende TV series tot aan de eerste release van de eerste Pokémonkaarten reeks, genaamd de Base set, is het opnieuw in een enorme hype terecht gekomen. Maar er is in feite niks veranderd, je kunt nog altijd de kaarten verzamelen of je speelt de echte Pokémon Trading Card Game! Maar hoe werkt dat nou precies?

Hierboven is te zien hoe de online game momenteel werkt, onlangs is er aangekondigd dat deze huidige game in een nieuw jasje wordt gestopt: genaamd Pokémon Trading Card Game Live. Echter gaan we daar in dit artikel niet te diep op in. Maar voor de ins and outs van de kaarten en het leren spelen van het spel ben je hier aan het goede adres!

Uitleg van de kaarten

Voordat het spel daadwerkelijke uitgelegd wordt is het handig om een Pokémonkaart te ontleden. Aangezien deze uit een aantal onderdelen bestaat:

  1. De soort Pokémon
  2. De stage, of het een basis of een geëvolueerde Pokémon is.
  3. De Hitpoints, dus hoeveel ‘levens’ de kaart heeft.
  4. De zwakte ofwel ‘Weakness’ genoemd.
  5. De weerstand, genaamd ‘resistance’
  6. De terugtrekkosten / ‘retreat-kosten`
  7. De set en het nummer
  8. De schaarste
  9. De aanvallen en de benodigde energie ervoor.
  10. De ability

Hier zie je een Charizard! Alle bovenstaande punten die zonet zijn genoemd, komen terug in deze kaart. Weet jij precies welk punt waar op de kaart te vinden is?

De soorten pokemon

In de afgelopen 25 jaar zijn er 898 Pokémon ontdekt in verschillende regio’s. Iedere Pokémon heeft iets unieks. De Pokémon zijn te sorteren op 8 generaties, op alfabet, maar ook op type.

In het huidige format zijn er 11 type Pokémon. Grass, Fire, Water, Lightning, Psychic, Fighting, Darkness, Metal, Dragon, Fairy en Normal.

De Charizard is een vuur Pokémon. De aanval zoals Royal Blaze zal dan ook een vuuraanval zijn. In welke set deze Charizard zit is te zien aan het setlogo onderin, ook is het setnummer en de rarety is hier te vinden.

Elke uitgebrachte set heeft een specifieke naam met een bijbehorend setlogo. Zo is te zien dat deze Charizard bij de set Vivid Voltage hoort.

Naast het setnummer is hieronder te zien dat Charmander een bolletje (common) heeft, Charmeleon een ruit (uncommon) en Charizard een ster (rare).  Deze symbolen hebben een betekenis, namelijk de zeldzaamheid van de kaart. Hoe minder vaak een Pokémon voorkomt, hoe zeldzamer het is.

Stages:

Met een stage bedoelen we de evolutie van een Pokémon waarin die zich bevindt. Elke Pokéfanaat weet dat Charmander evolueert in Charmeleon en die evolueert op zijn buurt weer in Charizard! Zo werkt het ook in het kaartspel.

In de Trading Card Game is Charmander een basic Pokémon. Is een Pokémon één keer geëvolueerd? Dan heb je een stage 1 Pokémon, in dit geval een Charmeleon. Als Charmeleon nog een keer evolueert, dan zit je in stage 2, Charizard dus. Als een Pokémon evolueert wordt die sterker en kan die meer tegenaanvallen aan, dit zijn de Hitpoints. Die van Charmander is 70 HP, maar die van Charizard is al 170, een enorm verschil dus.  Echter kan een Pokémon pas evolueren, nadat het 1 hele ronde in het spel aanwezig is geweest.

Stage 1
Stage 2
Stage 3

Zwaktes

Als je ooit wel eens één van de videogames hebt gespeeld variërend van de Gameboy tot aan de Nintendo Switch, dan weet je dat vuur Pokémon niet goed tegen wateraanvallen kunnen. Deze zwakte staat als ‘Weakness’ op de kaarten.

Als voorbeeld nemen we deze Duraladon V. De weakness is vuur x2. Dat betekent als Duraladon wordt aangevallen door een vuuraanval, de schade die die aanval doet vermenigvuldigd wordt met twee. Als Duraladon door een grasaanval wordt geraakt, doet dit 30HP schade minder dan normaal. Dat komt door de ‘Resistance’. Op die manier kan je tactisch beslissen om bepaalde Pokémon juist wel, of niet in te zetten.

Maar voordat je überhaupt een aanval kan doen heeft de Pokémon genoeg energie nodig om dit uit te kunnen voeren. Afhankelijk van de benodigde energies kan een aanval uitgevoerd worden. Zo heeft Charmander 2 vuur energies nodig om de aanval ‘Flare’ uit te voeren, Duraladon heeft 3 colorless energies nodig voor zijn ‘Gatling slug’ aanval nodig. Zodra een Pokémon een colorless icoon bij de aanval heeft staan, dan maakt het niet uit welke energie het is, zolang de hoeveelheid maar klopt. Als de Pokémon heeft aangevallen verdwijnen de energies niet, tenzij het anders is aangegeven (discard).

Sommige Pokémon hebben ook nog een ability. Dit wordt in het rood aangegeven op de kaart. De ability van deze Frosmoth is ‘Ice Dance’. Hierdoor mag de speler zovaak mogelijk per beurt een water-energie vanuit de hand op een ‘Benched’ Pokémon leggen. Wat een ‘Benched’ Pokémon is, volgt bij de spel uitleg. Met abilities valt in sommige situaties een groot voordeel te winnen op je tegenstander!

Tot slot: de retreatkosten

Als een Pokémon er slecht voorstaat kan ervoor gekozen worden om de Pokémon terug te halen. Dit kan door de Pokémon te retreaten, maar dit gaat gepaard met kosten. Als we Frosmoth willen omruilen met een andere Pokémon dan kost dat 2 willekeurige energies. Deze worden van de Pokémon afgehaald en verdwijnen op de afleg-stapel. (Discardpile) Bij Duraladon zijn dat er al 3! Denk dus goed na voordat je een Pokémon wilt omwisselen.

Uitleg van het spel

Nu het helder is welke onderdelen van een kaart er allemaal aanwezig zijn, is het tijd om het spel uit te leggen.

Onderdelen van een deck

Voordat je het spel kan spelen heb je een aantal dingen nodig, waaronder je deck. Dit zijn je 60 speelkaarten die je gebruikt om je combinaties te maken en de tegenstander probeert te verslaan. Er zijn verschillende onderdelen om een deck samen te stellen:

  • Pokemonkaarten
  • Trainer-kaarten
  • Energies
Pokemonkaart
Energies
Trainerkaart

Trainer-kaarten

De supportkaarten

Er zijn 3 soorten Trainer-kaarten! We beginnen met supporter-kaarten, dit zie je rechtsboven in de hoek.  Van dit type trainer kaart mag je er slechts 1 van spelen per persoon per beurt. Support-kaarten verschillen qua functies. Zodra je bijvoorbeeld de kaart ‘Hop’ speelt, mag je 3 kaarten van je deck pakken.

Een ander voorbeeld is Marnie. Hierbij moeten beide spelers hun kaart(en) die ze in hun handen hebben terug in hun deck doen en nieuwe kaarten pakken.

Er zijn nog genoeg andere varianten, maar voor nu laten we het hier bij, want er moet nog meer doorgenomen worden.

Item kaarten

Dit type kaart mag zoveel gespeeld worden per beurt als dat je kan. Hieronder zie je wat voorbeelden, elke item-kaart heeft een eigen functie. Bij de één maak je het mogelijk om je huidige ‘Active Pokémon` om te ruilen met een ‘Bench-Pokémon` zonder energies kwijt te raken. Een ‘Evolution Incense’ geeft je de optie om opzoek te gaan naar een stage 1 of 2 Pokémon zodat je kan evolueren. Verder kan het soms zijn dat je kop of munt moet doen voor bepaalde handelingen voordat de actie uitgevoerd kan worden, zoals bij ‘Crushing Hammer’. Ook met deze kaarten kan je je deck beter op elkaar aan laten sluiten en handige tools gebruiken om het spel te winnen.

Stadium kaarten

Tot slot de Stadium-kaarten, van dit type kaart kan er slechts 1 actief in het spel zijn. Een Stadium-kaart blijft net zolang in het spel, totdat het vervangen wordt door een andere Studium-kaart. Tevens werkt dit type kaart voor beide spelers. Dus in het geval van de ‘Turffield Stadium’ mogen beide spelers in hun beurt opzoek gaan naar een evolutie van een gras Pokémon. Ook van Stadium-kaarten zijn er veel verschillende soorten.

Een deck mag nooit meer dan 4 kaarten met dezelfde naam bevatten (ook al is het artwork anders), met uitzondering van basic-energies. Hieronder zie je een deck voor het standaard format.

Wat leuk is om te bekijken is deze link, hier vind je allerlei verschillende standaard decks die veel gebruikt worden momenteel. Het is op volgorde van wat het meest gespeeld is. Zodra je op de naam van een deck klikt, dan kom je bij allerlei spelers die hun gebruikte deck online hebben staan. Op deze manier kan je eens een kijkje nemen in sterke decks die momenteel veel gespeeld worden, handig he?

Het spel!

Zodra je je deck hebt samengesteld en je bent klaar voor het spel dan is het tijd om je 60 kaarten te schudden en op de juiste plekken te leggen. Maar in welke volgorde doe je wat?

  1. Doe kop of munt (of met een dobbelsteen even/oneven), diegene die het goed heeft mag beslissen wie er als eerst begint. Houd er rekening mee dat degene die als eerste start in zijn of haar beurt niet mag aanvallen en geen Supporter-kaarten mag spelen.
  • Nu schud je je deck en pak je de bovenste 7 kaarten, hier moet een Basis-Pokémon tussen zitten. Zo niet? Dan schud je opnieuw, voor elke keer dat je dit moet doen, mag de tegenstander een extra kaart pakken.  
  • Jij en je tegenstanders hebben nu je handkaarten gepakt en je Basis-Pokémon ligt (op de kop) klaar in de ‘Active-slot`. Dan is het nu tijd om je 6 prijskaarten op de kop aan de linkerkant klaar te leggen. Je overige deck kaarten leg je op de ‘deck-plek`.

Heb je meer basic Pokémon, dan kan je ervoor kiezen om deze op de ‘Bench` te leggen. De ‘Bench’ is het vijftal plekken waar andere Pokémonkaarten neergelegd kunnen worden. Er kunnen maximaal 5 Pokémon op de Bench aanwezig zijn. Pokémon op de Bench kunnen wel evolueren, zolang ze 1 ronde actief in het spel zijn geweest.

Zodra je een kaart hebt gespeeld, kan je deze op de afval-stapel leggen. (rechts onderin) Zowel jij als je tegenstander mogen hier in kijken om te zien welke kaarten diegene heeft gespeeld. Tot slot de stadium-kaart kan geplaatst worden in het midden, links naast de Pokébal.

Per beurt mag je een kaart van je deck-stapel pakken voor je handkaarten. Tevens mag je één energie aan een Pokémon koppelen en één Supporter-kaart spelen.  Zodra je aangevallen hebt eindigt je beurt en is de tegenstander aan zet.

Hoe win je het spel?

Er zijn een aantal manieren om te winnen.

  1. De meest logische manier is om de 6 prijskaarten vrij te spelen. Dit doe je door de tegenstanders hun Pokémon te verslaan. Normaal gesproken pak je per verslagen Pokémon 1 prijskaart, maar soms kan het ook voorkomen dat je er twee of zelfs drie in 1 keer mag pakken. Dit staat op de kaart aangegeven.
  • De tweede manier om te winnen is door de tegenstander snel te verslaan. Hierbij versla je de Active-Pokémon en de Benched-Pokémon, voordat de tegenstander in staat is om zijn hoeveelheid Pokémon in het spel aan te vullen. Als de tegenstander geen Pokémon meer in het spel heeft, dan heb je gewonnen. Je hoeft hiervoor niet alle prijskaarten gepakt hebben.
  • De derde mogelijkheid om te winnen is als de tegenstander eerder door zijn of haar deck-kaarten heen is. Je bent namelijk verplicht iedere ronde een kaart te pakken van je Deck-stapel. Lukt dit niet meer, omdat je deck op is? Dan wint de ander.
  • Tot slot kan je ook verliezen, doorat je door je tijd heen bent. Er wordt in toernooien & in het online spel met tijd gespeeld om vaart in het spel te behouden. Maar je zou ervoor kunnen kiezen om tijd buiten beschouwing te laten tijdens het spel.

Om alle gegeven informatie die je gelezen hebt nou nog kort één keer samen te vatten, zou je het beste naar deze video kunnen kijken. De video is in het Engels, maar dat is het spel ook 😉.  Hier wordt alles in beeld gebracht. Ze gebruiken in dit voorbeeld decks met nummers van 1 tot 60, in normale decks heb je dat niet. Verder nemen zij 4 prijskaarten, normaal gesproken zijn dit er 6.

De onderdelen van een Pokémonkaart, het samenstellen van een deck en een korte samenvatting hoe het spel precies werkt, zullen hopelijk voldoende zijn om jou een stukje geholpen te hebben met jouw kennis over het spel en wat de Pokémon Trading Cardgame nou precies is!

Geef een antwoord